Sledovali jste někdy stavební práce při výstavbě nějakého rozsáhlého stavebního komplexu? Například areál zdravotnického zařízení nebo moderní lázeňský komplex? Aby mohli lidé využívat zdravotnických či lázeňských služeb, které podpoří jejich zdraví a vylepší i jejich životní styl, je zapotřebí těžké stavební techniky, která se podílí na zakládání staveb, výstavbě a montáži nosné obvodové konstrukce a postupném zhotovení všech dalších částí avizovaného komplexu. Na stavbách tohoto typu se proto velmi často objevují i jeřáby. Sestávají z ocelového sloupu a tzv. otočném výložníku s teleskopickým výsuvem, s jehož pomocí lze přemísťovat na staveništi i velmi těžká břemena, která by nebylo možné na cílové místo dopravit jiným způsobem, snad jen vrtulníkem, ovšem to by bylo příliš nákladné a zřejmě i riskantní nebo nepřesné.
Aby mohl stavební jeřáb dobře plnit svou funkci, musí být zhotoven z velmi spolehlivých komponentů, mezi nimiž se nachází také ocel 1.6580 materiál neboli dle české státní normy ocel třídy 16 s označením 16 430. Jedná se o ušlechtilou legovanou ocel s legujícími prvky křemíkem, manganem, chromem, niklem a molybdenem.
Tento velmi zajímavý materiál je odolný vůči korozi a zároveň velice pevný, tvrdá a houževnatý. Těchto vlastností se využívá v extrémních zátěžích různých produktů automobilového, leteckého, energetického a strojírenského průmyslu. S touto ocelí se můžeme setkat v podobě velmi namáhaných součástkách letadel, lopatek turbín, masivních hřídelí a také kol jeřábů. Pokud tedy budete někdy sledovat stavební činnost a půjde například o stavbu nového nákupního centra nebo nové nemocnice, a spatříte tu vysoký stavební jeřáb, mohli byste si vzpomenout na kvalitní ušlechtilou ocel, bez níž by žádná nová nemocnice ani nákupní centrum nemohly existovat.